Soppen har begynt å komme!

For en uke siden dro jeg til skogen for å se om kantarellen hadde kommet og jammen fant jeg noen små eksemplarer. Nå gleder jeg meg skikkelig til soppsesongen kommer for fullt! Jeg gleder meg særlig til traktkantarellen kommer. Da kan jeg fylle fryseren for det kommende året.


Kantarellen er gjerne tidlig ute. Jeg finner også alltid rødskrubb tidlig, men den pleier jeg å la stå til andre som liker den bedre enn meg.


Smørstekt kantarell med salt og pepper er nydelig og kan brukes til det aller meste. I supper, i sauser, på brødskiva, i omeletten, som tilbehør til kjøtt eller andre retter, i stuinger og mye annet.


Heldigvis kom jeg på at jeg hadde en elgbiff i fryseren og soppen jeg fant gjorde seg i godt i sausen. Jeg serverte det hele med hasselbackpoteter, saus og asparges.


Hvis man finner mer sopp enn man rekker å spise pleier jeg å samkoke og fryse dem.

Kommentarer