Samkoking og frysing av sopp

Hvis man har vært heldig og funnet masse sopp på tur kan det lønne seg å konservere den. Dette er konserveringsmetoden jeg bruker aller mest, som også gjør at jeg har sopp tilgjengelig hele året.

Sopptur på Steinbruvann oktober 2019.


Denne metoden kan fint gjøres med all slags sopp. Noen foretrekker å fryse direkte fra rå tilstand, men jeg pleier å samkoke de først. Da kan de pakkes tettere sammen og bli lufttette, samt ta mindre plass i fryseren.

Sett platen på middels varme og fyll en ren stekepanne med ferdigrenset sopp. Du vil merke at soppen slipper vannet og blir mindre i størrelse. Etterhvert vil du merke at det ikke kommer noe særlig mer væske ut av soppen, og den er da klar til avkjøling. Grunnen til at jeg spesifiserer at plata skal være helt ren er fordi du ikke skal tilsette noe i denne prosessen. Hverken smør, olje eller krydder. Dette kommer av at fett lett kan harskne i fryseren, og skal derfor tilsettes når det skal brukes. Da gir du soppen lengre levetid i fryst tilstand.



Når soppen er klar ser den ut som på dette bildet. Avkjøl soppen godt før du pakker i poser.


Når soppen er ferdig avkjølt pakker jeg den tett i brødposer som vist på bildet (jeg pleier å ha 150-200 gram i hver pose, men dette velger man naturligvis helt selv). Her kan man også bruke tupperware, men jeg liker best å bruke poser da de tar mindre plass i fryseren og lettere å få helt lufttette som gir soppen lengre holdbarhet.

Nå kan posene legges i fryseren. De har god levetid hvis du følger oppskriften, og jeg har spist sopp som er konservert på denne måten opp til halvannet år etter plukking. Jeg er ganske sikker på at det hadde holdt seg enda lengre også.

Når du skal bruke soppen tiner du den på benken noen timer og steker den med smør/olje og krydrer etter ønske

Kommentarer