Om meg

Jeg heter Pernille og kommer fra Oslo. Jeg har alltid vært opptatt av mat og elsker å invitere på middag. Mannen og jeg er nøye med å ikke kaste mat, bruke opp alle rester og vi kjøper stort sett kjøtt fra datohylla på butikken. Da trenger vi ikke bli enige om hva vi skal ha til middag, vi sparer penger og butikken slipper å kaste mat. Finner vi noe vi ikke trenger umiddelbart legger vi det i fryseren til en senere anledning.

De siste årene har jeg også fått en stor interesse for matsopp. På denne bloggen vil jeg skrive om soppfangst, soppkunnskap og inspirasjon og oppskrifter til hvordan man kan bruke soppen man finner i skogen. Jeg har en kategori som heter soppbearbeding. Her vil jeg skrive om soppbruk og konservering. En annen kategori heter soppoppskrifter her finner du oppskrifter og inspirasjon til hvordan du kan lage mat og drikke med sopp. Alle innlegg som omhandler sopp finner du samlet i kategorien sopp.

Ellers vil du finne oppskrifter og inspirasjon til vanlig mat, tradisjonell mat, sær mat, mat med vaktelegg som ingrediens, konservering, tips og triks til å ikke kaste noe,
retter av restemat og mat på tur, deriblant mat på stormkjøkken. Håper det kan være til inspirasjon! Jeg elsker å lage mat utenom det vanlige og tar gjerne i mot tips til sær mat jeg kan teste ut.

Jeg har en kategori her som heter heledyret. Her finner du oppskrifter med deler av dyret som ikke lenger er vanlig å bruke i hverdagen. For eksempel blod, innmat, hoder og lignende. Vi har flere tradisjonelle retter i Norge som baserer seg på dette og å utnytte hele dyret gir en langt mer bærekraftig produksjon.

Flere av matrettene er mest til inspirasjon, og ikke konkrete oppskrifter. Jeg kan fint skrive "potetmos" eller "saus" som tilbehør uten å skrive nøyaktig fremgangsmåte og ingrendiensliste. Dette kommer av at jeg aldri selv bruker oppskrifter når jeg lager tilbehør som det, og det finnes hundre andre steder på nettet hvis man likevel skulle trenge det.

Alle bildene på bloggen har jeg tatt selv med mindre noe annet er oppgitt. Ikke bruk dem uten mitt samtykke.


Bosted: Nittedal
Alder: 32 år
Sivilstatus: gift siden 1/7/23. Da hadde vi vært kjærester i ni år.
Utdanning:
bachelorgrad i ernæringsfysiologi
bachelorgrad i helseledelse og helseøkonomi
mastergrad i folkehelsevitenskap
Yrke: ordrekoordinator
Interesser: skogsturer, strikking, hage, matlaging, oppussing, loppemarkeder og å invitere på middag.

Legg gjerne igjen en kommentar hvis du lurer på noe og rett gjerne på skrivefeil du måtte komme over.

Kommentarer