Marokkansk safrankylling med sitron

Jeg har vært mye i Marokko i barndommen, og dette var absolutt noe av det beste jeg kunne få servert! Jeg brukte en tagine, men man kan fint bruke kjele og ildfast form også.

Istedenfor kylling kan man fint bruke høne eller hane som trenger lenger koketid. Høner og haner trenger gjerne å koke i 2,5 time for å bli møre, i motsetning til kylling, som gjør at de passer utmerket til denne oppskriften!

Hvis du bruker kylling kan du også prøve denne oppskriften hvor kyllingen ovnstekes og det kokes kraft på kyllingskinn.

Marinade

3 fedd hvitløk knust
2 ss olivenolje
1 sitron (innmaten og saften)
1 ts pepper
1 ts malt paprika
1 ts salt
1 ts kumin
1 neve korianderblader, hakket

 

Tagine

1 kylling/høne/hane delt i biter (også hjerte, lever og krås hvis det følger med)
2 løk skåret i skiver
2 ss smør eller olje
1/2 ts salt
1/2 ts pepper
1/2 ts ingefær
1 g safran
1 glass svarte oliven
sitronskall
gurkemeie
korianderblader

 Fremgangsmåte

Marinade:

Skrubb/vask sitronen nøye eller bruk en økologisk sitron.

Bland alle ingredienser til marinaden. Ta vare på sitronskallet.

Skjær fuglen i passe store biter.

Mariner kjøttet og la den ligge i marinaden i kjøleskapet. Jeg lot den ligge i et døgn, men la den ligge i minst en time.

Tagine

Brun kjøttet med 2 ss smør eller olje, eventuelt med innmaten. Tilsett salt, pepper, safran, smør, 1 løk og ingefær.

Hell på 3 dl vann. kjøttet skal koke på svak varme til den er ferdigkokt og sausen har blitt forholdsvis tykk (ca. 2 t). Se bilder nederst i innlegget. Ta opp innmaten, finhakk det og ha det tilbake i gryten.

Oliven og sitronskall legges i gryten og alt gis et oppkok.

Skjær den andre løken i skiver legg den som et lag i taginen (eventuelt ildfast form)  og ha gurkemeie over. Hell over den ferdigkokte sausen.

Legg kjøttet i og ha over skallet fra sitronen skjært i båter samt oliven. Bruker du tagine setter du på lokket til taginen før du putter den i ovnen.

Ildfast form: 60 minutter på 180 grader. Midt i ovnen. Følg med underveis om kjøttet blir for godt stekt, opplever du dette setter du formen lengre ned i ovnen.
Tagine: 75 min på 200 grader, de siste 15 minuttene uten lokk, så skinnet blir sprøtt. Fjern alle stekeplater og la taginen stå rett på gulvet i ovnen.

Server retten med khobz!

 

Jeg bruker en tagine fra Le Creuset. Den er romslig, fungerer godt i ovnen på høy temperatur og også på kokeplate. Anbefales på det sterkeste! (Nei, jeg er ikke sponsa).

Jeg bruker bunnen på taginen til både å koke i starten, samt steke i ovnen mot slutten. Her er gryten rett etter den har begynt å koke.

Her er retten etter at den er kokt på plata i to timer og er klar for å flyttes inn i ovnen. Da jeg lagde dette brukte jeg fire lårkjøtt istedenfor hel fugl.

Kommentarer