Marokkansk brød (khobz)

Khobz betyr egentlig bare brød på arabisk. Dette brødet har jeg spist masse i Marokko. Flott tilbehør ved siden av gryter, tagine og annen mat.



Du trenger

3,2 dl fingervarmt vann *
2 ss olivenolje
1 ss tørrgjær
2 ts sukker
480 gram hvetemel
20 g glutenmel**
2 ts salt
semulegryn

Fremgangsmåte

Brødbakemaskin:

Putt alle ingrediensene i (bortsett fra semulegryn) og sett maskinen på programmet som kun elter og hever.

Del deretter deigen i to emner, kna emnene godt og legg dem på et bakebrett som to store boller. Dekk til bollene og la dem heve i ytterligere 15-20 minutter.

For hånd:

Gjør klar et bakeark.

Bland melblanding, salt og sukker i en stor bolle, lag et hull i midten. Tilsett gjæren.

Bland vannet inn i deigen litt etter litt. Tilsett så oljen og kna deigen sammen i 5 til 10 min.

Del i to emner og legg dem med godt mellomrom på stekeplaten. la hvile i 10 til 15 min under et håndkle.

Klapp deigklumpene inn i flate runde emner. 0,7 cm høye. Dekk til igjen med håndkle og la det heve 60 min, så det spretter tilbake når de trykker på dem.


Fortsetttelsen gjelder både brødbakemaskin og for hånd:


Varm ovnen til 225 grader, når ovnen er varm, vend brødene i semulegryn og stikk noen hull i deigene med en gaffel.

Bak brødene i ovnen i ca. 20 min til de blir gyllenbrune.

Skjær brødet på kryss og tvers og server i trekanter til maten.


* Her bruker jeg en kjøkkenvekt og måler opp 320 g vann som er lettere enn å bruke målebeger.
** Glutenmelet gjør at deigen blir luftigere enn normalt, har du ikke glutenmel erstatter du dette med hvetemel.


Kommentarer