Fet håndkrem av nyretalg

Talg er (fortsatt) billig og veldig kjekt å bruke til fete håndkremer. Den tørker ikke ut huden og klisser heller ikke. Jeg har foreløpig fått kjemperespons på denne kremen. Kan brukes både på hender og lepper.

Ingredienser

665 g talg*. Det skal brukes 360 g flytende talg
100 ml jojobaolje
2-3 ml eterisk olje etter preferanse, jeg brukte bergamot

6 glasskrukker som hver inneholder 120 ml (eller annen emballasje som rommer samme volum)

*jeg brukte nyretalg fra storfe, men all talg kan brukes

Fremgangsmåte

Nyretalg får du hos slakteren eller frossent i velassorterte dagligvarer. Talgen til denne oppskriften kostet meg 34,- på Jacobs. Jojobaolje og eteriske oljer finnes i helsekost. Krukkene kjøpte jeg i emballasjebutikken.

Start med å smelte talgen. Hvis du ikke har gjort det før kan du se fremgangsmåte i dette innlegget. Sil talgen godt, så den er så klar som mulig.

Vei opp 360 g flytende talg. La det avkjøles noe. Hell i jojobaoljen og rør det godt inn. Tilsett deretter eterisk olje.

Vask, kok og tørk krukkene godt.

Rør godt i blandingen igjen og fordel den i glassene.


Når håndkremen har stivnet kan du settet på lokk og sette i kjøleskapet. Når kremen er avkjølt kan den fint oppbevares i romtemperatur.


Veldig god på tørre og sprukne hender.

Kommentarer