Soppsalt

Soppsalt er nydelig på (nesten) alle retter. Veldig kjekt å ha stående på kjøkkenet eller på middagsbordet til å toppe pizza, ostesmørbrød, pasta, gryteretter eller andre retter som passer med sopp.

Jeg pleier å veie mengden jeg har av tørket sopp og derettet gange opp oppskriften så jeg får brukt alt.

Ingredienser
15 g tørket sopp, grovkvernet
10 g grovt salt, jeg brukte himalayasalt

Fremgangsmåte

Tørk og kvern soppen du ønsker å lage krydder av. Jeg har skrevet om tørking av sopp i dette innlegget. Pass på å få soppen grovkvernet, hvis den blir finmalt vil den bare renne ut av kvernen når du snur den på hodet.


Bland tørket sopp og salt sammen og ha i pepperkverner. Jeg kjøpte disse kvernene på Ikea.

Sørg for å tørke kvernene nøye etter vasking, så det ikke kommer fuktighet i krydderet. Da kan det fort dannes mugg i kvernen.

Saltet holder seg lenge i romtemperatur og er flotte å gi bort i gave.

Kommentarer