Kaffesåpe av fåretalg

Det å lage såpe er en kjemisk prosess som tar tid, men det går fort å lage stykkene før de skal settes på venting. Såpelaging krever også nøye målinger og verneutstyr, men det er ikke så vanskelig som man kanskje skulle tro. Jeg lagde oppskriten med kaffe, men man kan fint bruke andre ingredienser for å gi ulike dufter. Jeg tredoblet oppskriften da jeg lagde.


Ingredienser
ca. 480 g fast talg (335 g flytende skal brukes), jeg brukte fåretalg, men all talg kan brukes
64 g lut (kaustisk soda)
1,5 dl destillert vann i romtemperatur
20 g kaffegrut, bruk gjerne mer for mer tydelig kaffepreg

Utstyr
såpeformer*
termometer
elektronisk kjøkkenvekt
kjøkkenbolle i plast*
plastboks det ikke gjør noe om går i stykker*
stavmikser i plast*
vernebriller
plasthansker/gummihansker
tresleiv*
foodprosessor
to kjeler
sil
skjærekniv
øse i plast*

* kan kun brukes til såpelaging heretter. Dette kommer av at det har vært i kontakt med lut som er veldig etsende og kan gjøre skade på utstyret som ikke er forenelig med matlaging. Jeg har en egen boks på loftet med disse tingene som jeg kun tar frem og bruker til såpelaging. Hvorfor er ikke såpe kjempeskadelig da, spør du kanskje. Det kommer av at den kjemiske prosessen som skaper såpe tar tid. Når såpen har stått i 4-6 uker er den klar til bruk. Det er den ikke rett etter den er laget.

Hvor får jeg tak i ingrediensene og utstyret?
Talg kjøpte jeg på Jacobs, men det kan også kjøpes hos en lokal slakter eller bestilles på Meny. Lut, eller kaustisk soda fant jeg også på Jacobs. De har det ofte i velassorterte dagligvarebutikker. Destillert vann kjøpes på apotek. Jeg kjøpte stavmikseren til 99,- på Kjell & Company, men man kan sikkert også finne en til en billig penge på finn.no. Det er viktig at stavmikseren er av plast og ikke av stål, da det reagerer med lut på en uheldig måte. Silikonformene jeg bruker er kjøpt på Ebay, jeg supplerte med muffnsformer i silikon da det ble litt mer enn jeg hadde regnet med.

Fremgangsmåte
Start med å smelte ut flytende talg fra talgklumpen. Les dette innlegget for fremgangsmåte.

Etter utsmelting av talgen kjøler du den ned til ca. 45 grader. Bruk termometer. Mål opp nøyaktig 335 g flytende talg som skal brukes i oppskriften.

Når talgen er riktig temperatur lukker du døra til kjøkkenet, åpner vinduet, tar på deg hansker og vernebriller og sørger for at andre uten verneutstyr, barn og husdyr er på god avstand.

Mål opp luten i plastboksen og mål opp vannet i kjøkkenbollen. Tilsett så luten i kjøkkenbollen. Rør med tresleiven. Nå vil det oppstå en kjemisk prosess med lut og vann som skaper varme.

Tilsett 335 g flytende talg på rundt 45 grader i blandingen med lut og vann. Bruk stavmikseren for å få en jevn blanding. Tilsett kaffegrut (eller en annen duft du foretrekker).

Hell direkte fra bakebollen i formene, eller bruk en øse i plast.

La formene stå i 24 timer. Ta dem deretter ut av formene og sett dem på vent i 4-6 uker. Såpene vil ikke være klar til bruk før den tiden har gått, det kommer av at det må skje en kjemisk prosess som tar tid før den får egenskapene som en såpe skal ha.

Etter 4-6 uker er såpestykkene klare til bruk!

Såpen har nå endret lukt, den lukter ikke lenger talg og lut, men slik vi kjenner såpelukt. Såpen vil også skumme ved bruk.

Pakk såpene inn i plastfilm og de kan lagres til senere bruk eller gis bort i gave.

Kommentarer

  1. Halal detta eller? Spør for en bror.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Hvis du bruker talg fra en halalslaktet okse eller annet halalslaktet dyr vil såpen være halal.

      Slett

Legg inn en kommentar