Talglys

Talglys er billig og artig å lage. Det er også en kjempefin måte å bruke opp talgrester på hvis man har noe til overs etter annen laging.


Du trenger
talg
lysfarge i ønsket farge
voksede veker
glass, jeg brukte noen shotteglass jeg sjelden bruker

Fremgangsmåte
Ønsket mengde fast eller flytende talg. Bruker du fast talg kan du lese dette innlegget for fremgangsmåte for utsmelting av talg.

Tilsett lysfarge i flytende talg. Det står på pakken hvor mye du beregner utfra mengden talg du bruker.

Hvis du vil lage lange lys kan du dyppe en lang veke i talgen flere ganger og la det tørke litt mellom hver gang. Eller så kan du helle veken i glass slik jeg har gjort.

Sett veken i midten av glasset og sørg for at den treffer bunnen. Hell på med flytende talg. Støtt veken til den har tørket. Jeg brukte spisepinner i tre.

Etter talgen har stivnet er lysene klare til bruk!

Jeg kjøpte lysfarge og voskede veker på Panduro.

Kommentarer