Margsmør

Hvis du har spist margbein og har noen igjen er dette en flott måte å bruke opp maten på! Dette er jo også så godt at man kan gå til innkjøp av margbein ens ærend for å lage dette. Dette er også en flott måte å bruke opp fløte-, rømmerester  eller annet matfett på.


Ingredienser

rømme, fløte eller begge deler. Jeg hadde ca. 3 dl
ferdigstekte margbein, jeg hadde tre halve. Hvis du har ustekte margbein kan du følge denne oppskriften
Eventuelt annet matfett du vil bli kvitt. Jeg hadde litt baconfett jeg tok vare på fra baconsteking noen dager tidligere.
salt
pepper
løk (kan sløyfes). Jeg brukte litt fersk ramsløk

Fremgangsmåte

Pisk fløten eller rømmen til kjernemelken skiller seg fra fettet.


Løft opp smøret og klem ut kjernemelken. Bruk hansker eller sprit hendene. Kjernemelken kan enten drikkes eller spares til senere matlaging.


Putt alle ingrediensene (untatt salt og pepper) i en mikser. Sørg for at alt er romtemperert. For varm marg vil smelte smøret.


Miks til en jevn blanding. Smak til med salt og pepper.



Godt på brød, flatbrød eller kjeks. Kjekt å sette frem som lett servering hvis man har gjester, til forrett, på tapasbordet eller heve standaren til enhver matpakke.

Hvis du ikke venter gjester rundt neste sving kan du lage porsjonspakninger i plast og fryse dem ned. Disse kan også skjæres i fra fryst tilstand.

Kommentarer