Helstekt rype

 På 30-årsdagen min ville jeg lage noe jeg aldri har spist før og valget falt på rype. På grunn av korona inviterte jeg kun to venninner i tillegg til samboeren. Fordelen med få gjester er at man kan diske opp med litt dyre råvarer uten at lommeboka blør. Sausen var en salig blanding av ting jeg fant i kjøleskapet og har dessverre ikke oppskrift på den. Serveres med ønsket tilbehør.

Ingredienser
ønsket antall ryper
smør
salt
pepper

Vi serverte retten med
saus
rosenkål
smørstekt sopp (vi brukte traktkantarell)
tyttebærsyltetøy
stekt sjalottløk
hasselbackpoteter

Fremgangsmåte

Gni rypene inn med salt og pepper og la dem ligge kjølig over natten.

Brun smør i en godt varm panne og stek rypene brune på begge sider.

Legg deretter rypene i en ildfast form og stek dem på 180 grader i 20-25 minutter.


Kommentarer