Bokkølmarinert skogdue

Jeg fant skogdue i fryseren på Jacobs og måtte bare kjøpe det. Det ble en bra date med samboeren.


Ingredienser

2 skogduer
stekefett (jeg brukte 50/50 smør og baconfett)

Marinade
1 dl olivenolje
1 dl bokkøl (jeg brukte julebokk)
1 ts tørket timian
1/2 ts tørket rosmarin
1 sjalottløk
1 fedd hvitløk
1 ss tørket sopp (kan sløyfes)
2-3 einebær
1 ss balsamicoeddik

Potet- og pastinakkmos
1 pastinakk
3 poteter
melk
smør
malt muskat
salt
pepper

Saus
Stekesky fra duene
2 ss hvetemel
150 g sopp, jeg brukte traktkantarell
1 boks Røros-rømme
resten av bokkølen etter marinaden
1 ss karamellisert rødløk
1 ts hoisinsaus
1 ss balsamicoeddik
1 ss eplegele
1 ss soyasaus
salt
pepper

Erteblanding

150 g selskapserter
4 sjalottløk
150 g bacon

Fremgangsmåte

Start dagen i forveien med marinade. Finhakk sjalottløk og hvitløk. Knus timian, rosmarin og einebær i en morter.

Bland alle ingrediensene til marinaden sammen og gni det godt over duene. Legg de marinerte duene i en pose i kjøleskapet til dagen etter.

Tilsett stekefett i en godt oppvarmet stekepanne og brun duene godt på alle sider.

Legg duene deretter i en ildfast form og sett stekeovnen på 200 grader.

Kok opp pastinakk og poteter. Når det er ferdigkokt heller du av vannet, moser det sammen og smaker til med melk, smør, muskat, salt og pepper.

Hell stekefettet fra duene over i en liten kjele (jeg silte det også for å kvitte meg med løk fra marinaden som var litt hardt stekt). Tilsett hvetemel og rør til en klumpfri røre. Tilsett så rømmen. Blir blandingen for tykk tilsetter du litt vann.

Kutt sopp i små biter og stek det med smør og salt og pepper. Jeg brukte traktkantarell, men all sopp kan brukes.

Tilsett soppen og øvrige ingredienser i sausen. Mangler du noe på lista kan du smake til med andre ingredienser som måtte passe. Jeg stavmikset den karamelliserte rødløken før jeg puttet den i sausen.

Sett duene inn i ovnen. De skal steke i ca. 20 minutter på 200 grader.

Fres bacon i en varm panne. Skjær opp sjalottløk. Gi ertene et raskt oppkok i en kjele hvis du bruker frosne. Når baconet er ferdigstekt tilsetter du sjalottløk og erter.


Server duene med mos og erteblanding. Jeg hadde sausen ved siden av. Godt med rødvin til.

Nydelig kjøtt. Saftig og mørt.

Kommentarer