Fiskeboller av laks

 Jeg fikk kjøttkvern til jul! Dette er første gangen jeg bruker den. Jeg kommer nok til å legge ut flere oppskrifter som involerer den etterhvert. Man må ikke ha kjøttkvern heller til denne oppskriften. Oppskriften passer til 2-3 porsjoner.

Ingredienser
ca. 450 g laks uten skinn og bein, jeg brukte Salma
1 ss potetmel
1 egg
1/2 purreløk
smør til steking
1 ss Røros-rømme
1 ts salt
1/2 ts pepper
1/2 ts malt muskat

Til trekking/servering
en god fiskesaus, jeg brukte hollandaise
poteter
revet gulrot
eventuelt annet ønsket tilbehør

Fremgangsmåte

Skjær purren i små biter. Jeg stekte den gyllen i litt smør, men den kan brukes rå også.

Kvern fisken i en kjøttkvern eller bruk er foodprosessor.


Bland alle ingrediensene godt sammen.

Lag boller med en skje og la dem trekke i sausen til dem er ferdig.

Server fiskeboller i saus med poteter, her hasselbackpoteter, revet gulrot og eventuelt asparges.

Kommentarer