Bærlikør

Høsten er tid for bær og har man plukket nok til kakene, muffinsene, smoothies og paiene er det kjekt å kunne lage lage likør. Dette er også en flott julegave å gi bort.


Ingredienser
1,5 liter bær. Jeg brukte i hovedsak blåbær med litt tyttebær og bittelitt villbringebær
1,85 liter vodka uten smak.
1 liter sukker
2-3 kanelstenger

Annet
krukke som rommer 3,6 l
flasker. Jeg brukte flasker på 0,25 l. Det ble totalt ni fulle flasker og en halvfull.

Vask glasset nøye. Gjerne kok det hvis du har anledning. Legg bærene i krukken og hell på sukker.

Tilsett vodka og kanelstenger.

Sett på lokk og rist krukken godt. La krukken står i romtemperatur og rist den hver dag. Jeg hadde min på kjøkkenbenken, da er det lett å ikke glemme ristingen. La den stå i fire uker.

Etter fire uker med godgjøring og risting er likøren klar til å siles.

Rist krukken godt og sil likøren. Jeg hadde ikke en sil med små nok hull, så jeg benyttet kaffefilter. Bytt kaffefilter ofte.

Etterhvert som likøren er ferdigsilt heller du på rene flasker.



Utmerket til å imponere gjester med eller gi bort i julegave. Ferdig likør kan fint oppbevares i romtemperatur.

Krukken på 3,6 l kjøpte jeg på Clas Ohlson og flaskene på 0,25 l kjøpte jeg på Jernia.

Kommentarer