Friske urter til overs

Friske urter kjøper man gjerne til et spesifikt måltid, man bruker ikke alt og resten står og blir gammelt på kjøkkenbenken. Her kommer det er tips om å fryse ned resterende urter. Da har du alltid noe liggende i fryseren når du trenger det. Det sparer både lommeboka og mengden svinn. Jeg syns også friske urter er bedre enn tørkede, og med denne metoden kan du ha flere ulike krydderurter i fryseren til enhver tid.



Jeg klipper eller skjærer opp urtene slik jeg ønsker å bruke dem. Med gressløk, som vist her, tar jeg ut vissen gressløk og klipper det opp. Med persille eller andre urter med stilk klipper jeg av toppene og lar stilken være.

Deretter legger jeg dem i brødposer, knyter dem tett igjen, skriver på posen med sprittusj hva den inneholder og legger dem i fryseren. Her med gressløk, kruspersille og timian.

Alternativt kan man gro egne urter eller tørke dem på en tørkemaskin for å unngå urtesvinn.

Kommentarer