Blåbærmuffins

Jeg bestemte meg for å gå en tur og plukke sopp, men jeg fant nesten ingenting. Heldigvis hadde jeg en frysepose i sekken, så jeg kunne plukke blåbær i stedet.

Denne oppskriften gir ca. 30 muffins.


Ingredienser

250 g sukker
4 egg
2 dl melk (kan også benytte fløte, crème fraîche eller lignende)
200 g smør
ca. 380 g hvetemel
1 ss bakepulver
1 ts vaniljesukker
ca. 325 g blåbær, ferske eller fryste

ca. 30 muffinsformer

Fremgangsmåte


Bærene jeg bruke i denne oppskriften fant jeg på Hvaler. Jeg plukket dem i forrige uke og i helgen var jeg i todagersbryllup, så bærene måtte en tur innom fryseboksen før jeg fikk brukt dem.


Tin bærene noe hvis du bruker frosne. Sett ovnen på 175 grader.

Pisk sukker og egg til eggedosis. Smelt smør og rør smeltet smør og melk inn i eggedosisen.

Tilsett hvetemel, bakepulver og vaniljesukker og rør eller bruk kjøkkenmaskin så du får en jevn muffinsrøre. IKKE tilsett bærene i røren nå, da vil de sprekke og lage en helt lilla muffinsrøre, særlig hvis du bruker bær som har vært fryst, de er skjørere enn ferske.

Fyll muffinsformene ca. 1/2 fulle og legg en spiseskje med bær i hver form.

Bruk baksiden av en skje og rør forsiktig bærene inn i røren i hver form.

Stek så muffins på 175 grader i nederste rille i ca. 20 minutter.

Tips! Ikke ha for mange former på brettet om gangen. De utvider seg under steking og får en rar form hvis de står for tett og treffer hverandre. Jeg stekte i tre omganger med 10 muffins per gang.







Oppskriften kan fint halveres hvis man syns 30 muffins er litt i meste laget, jeg lagde 30, spiste noen og frøs ned resten. Kjekt å ta opp fra fryseren hvis man plutselig får besøk.

Kommentarer