Froskelår

Eksamen er endelig overstått og det måtte jo feires! For noen uker sider fant jeg froskelår på halv pris på Jacobs og var ikke akkurat vond å be. Disse har ligget i fryseren siden og motivert meg til å gjøre det bra på eksamen. Lørdag var det endelig tid for froskelår, feire min overståtte eksamen og min venn Marta som har fått fast jobb.


Ingredienser:

1 kg froskelår
salt og pepper
120 g panko (vi brukte en pakke fra Blue Dragon)
urter, vi brukte basilikum, lilla basilikum, timian og persille
1 hvitløksfedd
2-3 egg
hvetemel

olje/smør til steking
dipp etter ønske, vi brukte majones, teryaki, sirachamayo, sursøtsaus og oystersaus.

Fremgangsmåte:

Froskelår kan du finne i velassortert dagligvare eller i asiatiske butikker. Jeg fant disse på Jacobs, men det var den siste pakken de hadde. Full pris var 300,-, men pga dato fikk jeg den for 150,-.

Fordelen med disse var at de var singelpakket, så det er lett å kunne ta opp en og en til tining. Dette fant jeg selvfølgelig ut etter jeg hadde tint alle sammen. 1 kg tilsvarte 17 lår, vi spiste 3-4 hver.

Når lårene er tint salter og peprer du dem på begge sider.

Legg panko, urter og hvitløk i en mikser og miks til en jevn blanding.

Visp egget sammen og legg det i en dyp tallerken, gjør det samme med hvetemel og pankoblanding.


Dypp lårene først i hvetemel, så i egg og deretter i pankoblandingen.


Stek lårene i en blanding med 50/50 smør og olje. Legg dem på papir etter steking, så overflødig fett kan renne av.


Serveres straks med ønsket dipp.


Overraskende godt! Veldig mørt. Alle tre var fornøyde. Det smaker ganske likt som kyllinglår.

Kommentarer

  1. Så spennende! Haha, mystisk hvordan alt smaker som kylling! Hilsen Martine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja! Det er artig å teste ut sånne rare ting. Ja, det så ut som kylling også. hehe. Lukta annerledes enn kylling i rå tilstand da!

      Slett

Legg inn en kommentar