Glutenfrie blinis med rogn

Blinis er russiske pannekaker som passer godt som smårett, forrett, snacks, brunsj, lunsj eller frokost. Jeg har i de siste årene lagd det som en rett til 17. mai-frokosten og det har blitt skikkelig godt tatt imot. Denne oppskriften er også glutenfri! Blinis lages med gjær, men  også bokhvete som gjør dem grovere enn vanlige pannekaker. Bokhvete er naturlig glutenfritt.

Denne oppskriften ga 30 blinis.

Ingredienser
3 egg
4,5 dl melk
1/2 pakke ferskgjær
2,5 dl bokhvetemel
2,5 dl glutenfritt mel (jeg brukte Toro glutenfri lys melblanding)
1/2 ts salt
80 g smeltet smør
smør til steking

Til servering:

rømme eller crème fraîche, jeg brukte sæterrømme
skivet rødløk
rogn, kaviar, røkelaks eller spekemat
urter, gjerne dill eller gressløk (kan sløyfes)

Fremgangsmåte

Varm opp melken til ca. 37 grader i en kjele og rør ut gjæren.

Tilsett deretter bokhvete, glutenfritt mel og salt. Rør til en jevn røre.

Skill eggene og tilsett plommene i røren.

Dekk til gryten med plastfolie og la den heve i ca. 45 minutter i romtemperatur.

Pisk eggehvitene stive og smelt smøret i en kjele. La det avkjøles før det skal tilsettes.

Etter endt hevetid vender du eggehviter og smeltet smør inn i røren.

Stek 3-4 blinis om gangen på medium varme med smør.


Dette tar seg godt ut på 17. mai-frokosten! Jeg lagde disse rundt åtte om morgenen og fraktet dem med meg til en frokost/lunsj kl. 12 på formiddagen. De var like gode selv om de ikke var helt nystekte.


For min del er rogn en soleklar favorittopping, men det er smak og behag.

Kommentarer

  1. Disse var helt utrolig gode og ble veldig godt tatt imot her hjemme også! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding :D <3

      Slett

Legg inn en kommentar