Sopp- og baconsmør

 Jeg var på min daglige runde i butikken og stakk selvfølgelig innom datohylla for å se om det var noe jeg kunne få bruk for. Det var det! Kremfløte som straks gikk ut på dato. Kremfløte er som regel spiselig lenge etter "best før"-dato, selv om den har endret konsistens. Kremfløten jeg brukte her hadde gått ut for to uker siden, men var helt prima likevel. Jeg fant også en Røros-rømme i kjøleskapet.

Smør kan lages både med rømme og kremfløte. Rømme vil gi en syrligere smak.


Ingredienser


En liten kartong kremfløte
En boks Røros-rømme
6 skiver bacon
6 aromasopp eller annen sopp
salt

Fremgangsmåte

Start med å steke bacon sprøtt og la det renne av på et kjøkkenpapir. Hell baconfettet fra pannen i en beholder.

Ha soppen først i en varm panne uten fett og la den slippe fuktighet. Stek deretter soppen i litt smør.

Sopp, bacon og baconfett skal avkjøles helt før det tilsettes smøret.

Visp kremfløte og rømme sammen med en miksmaster eller kjøkkenmaskin. Miks til smøret og kjernemelken skiller seg. Det kan ta litt tid. Har du en kjøkkenmaskin med lokk er det flott fordi det kommer til å sprute når det nærmer seg ferdig. Jeg har kun en miksmaster og pleier å henge et kjøkkenhåndkle rundt når det begynner å sprute.

Når smør og kjernemelk har skilt ser det slik ut.


Saml smøret sammen i en klump og klem kjernemelken ut. Bruk hansker eller vask og sprit hendene.

Når smøret er klart og sopp, baconfett og bacon er avkjølt skal det blandes. Jeg brukte en stavmikser. Del bacon og sopp i mindre biter og miks det sammen med baconfett og smør til du har en jevn masse. Smak til med salt.


Smøret er klart til å serveres!


Smør og brød passer utmerket til forrett eller en smårett, men smøret passer også på matpakka, til frokosten, på potetene til middag eller på tapasbordet.

Kommentarer