Ramsløksmør

 Jeg fant noen bilder fra i vår og tenkte jeg kunne skrive et innlegg om ramsløksmør. Ramsløk kan man plukke selv eller kjøpe i utvalgte butikker i sesong.


Ingredienser
1 beger Røros-rømme (eventuelt kremfløte eller seterrømme)
salt
ramsløk

Fremgangsmåte
Man kan kjøpe smør og blande det sammen, men jeg liker å lage smør selv av rømme.

Ha rømmen i et bakebolle og bruk en mixmaster eller benytt en kjøkkenmaskin. Kjøkkenmaskin med lokk er mest ideelt til dette, men det fungerer helt fint med mixmaster også.

Visp rømmen lenge. Den skal vispes helt til den sprekker. Da vil man få smør og kjernemelk. Før dette skjer vil det sprute en del fra bollen. Jeg har ikke kjøkkenmaskin og pleier derfor å holde et kjøkkenhåndkle rundt mixmasteren så det ikke skal sprute så voldsomt.

Nå rømmen har sprukket og du har fått smør og kjernemelk kan du løfte opp smøret og klemme ut kjernemelk fra det. Her er det lurt å bruke hansker. Kjernemelken sparer jeg på og bruker senere i gryter, til baking eller til andre ting jeg ellers hadde brukt melk til.

Bland smør og ramsløk sammen med en stavmikser. Smak til med salt.

Godt på brød som forrett når man får gjester, på tapasbordet eller bare som pålegg.

Kommentarer