Risgrøtvafler

Hei igjen! En stund siden sist på grunn av eksamen og julestress.

Jeg hadde masse rester etter risgrøt fra lille julaften og bestemte meg for å lage vafler av det. Kjekk måte å bruke opp rester på. Melken jeg brukte gikk ut på dato 14. desember, men var like god i røra som i et glass ved siden av.


Ingredienser


5,5 dl kald risgrøt
2 dl melk
4 egg
5 ss hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts kardemomme
3 ss sukker
2 ss smeltet smør


Fremgangsmåte

Bland alle ingredisene sammen til en jevn røre og la røren svelle kjølig i ca. 20 minutter.

Stek vaffelplatene med litt smør i jernet. Jeg fikk tolv plater av denne røren.

Legg vaflene på rist etter steking hvis du ønsker litt sprø vafler.

Server vaflene med det du måtte ønske.

Jeg fant en julebrunost jeg kjøpte til jul i fjor i kjøleskapet og den var like god. Ved riktig oppbevaring og behandling kan ost lagres nesten uendelig.


Eller så kan man være megaheldig å ha både blåmuggost og lutefiskbacon i kjøleskapet og kan lage denne nydelige vaffelen her med Kraftkar.


Min samboer gikk for en variant med gräddost og kalverullade.

Kommentarer