Nikkas rømmegrøt

Samboeren min og jeg snakket en dag om at det var veldig snodig at vi har vært sammen såpass lenge som vi har, uten å ha laget rømmegrøt. Jeg kom over et klipp på NRK med en veldig søt dame på over 100 år som lagde rømmegrøt. Jeg bestemte meg derfor for å teste hennes oppskrift.


Du trenger
(2 porsjoner)

Grøt:
3 dl rømme (jeg brukte ett beger Røros-rømme og resten seterrømme)
2 ss hvetemel
2 dl helmelk

Jevning
1 dl kald helmelk
2 ss hvetemel

Fremgangsmåte
Kok opp rømmen i en kjele.

Tilsett hvetemelet. Rør godt for å hjelpe til med å skille ut fettet. La koke på svak varme uten å røre.

Når fettet flyter på toppen av grøten skal det fjernes.

Hell av fettet eller bruk en øse til å fjerne det. Fettet kan settes i kjøleskap og brukes som stekefett senere.

Tilsett melken og kok grøten opp.

Lag jevning av kald melk og hvetemel. Tilsett det i gryten og rør godt. Når grøten koker igjen kan du tilsette mer hvetemel eller koke grøten ned til ønsket konsistens.

Server grøten med sukker, kanel og smørøye. Det er også veldig godt med flatbrød og spekemat til.

Kommentarer