Sopp til frokost på stormkjøkken

Dette er en av mine absolutt favoritter når det kommer til å bruke sopp. Passer fint både til frokost og lunsj, men også middag hvis man er like glad i den som meg.

Retten består av enkle favoritter som polarbrød, snøfrisk, sopp, speilegg og bacon.


Man kan selvfølgelig også lage denne retten hjemme, men er også svært enkel å tilbrede på stormkjøkken i skogen. Og hva smaker vel bedre enn fersk sopp som ikke har rukket å komme ut av skogen en gang?

Plukk sopp i skogen og rens dem med kniv. Her har jeg brukt kantarell og traktkantarell, men alt av matsopp kan brukes.

Jeg starter alltid med soppen i en kjele på stormkjøkkenet. Da kan man fylle kjelen og slippe å miste sopp på bakken når man rører. I denne prosessen tilsetter jeg hverken krydder eller fett og bruker middels varme.

Når soppen har sluppet væske som har fordamet og krympet i volum overfører jeg soppen til stekepannen. Her skrur jeg opp varmen litt og tilsette meierismør og salt og pepper. Steker så soppen til den bli sprøstekt.

Deretter putter jeg soppen i en termokopp og legger noe over mens jeg steker egg og bacon, så den holder seg varm. Etterpå serverer man retten som vist på bildet øverst i innlegget.

Kommentarer