Smalahove, steg for steg.

 Første gangen jeg skulle spise smalahove var jeg litt i villrede. Ikke visste jeg hvor lenge det skulle vannes ut, hvor lenge det skulle dampes eller om man skulle spise alt på hodet. Jeg tenkte derfor jeg skulle lage et innlegg om dette, så også interesserte nybegynnere kan prøve seg på denne fantastiske retten.




Smalahovekjøttet smaker ganske likt som pinnekjøtt, men det er hakket mørere (og bedre etter min smak).

Først må du få tak i smalahovene. Jeg gikk til Strøm-Larsen på Torshov i Oslo. De pleier å ha det frossent gjennom hele året. Jeg har i hvert fall alltid funnet det der. Hodene er da allerede kløyvet på midten. Beregn ett sauehode på to personer.

Tin hodene i kjøleskapet i ca. et døgn.

De to delene av hodet er ofte sammenbundet av tunga, så etter tiningen er ferdig klipper jeg tunga i to med en god kjøttsaks på midten,  da det blir en halv tunge på hvert hode. Da får du to halve hoder som er lettere å håndtere.


Deretter skal hodene vannes ut i ca. seks timer. Du trenger ikke bytte vann underveis.


Når utvanningen er ferdig er det damping som står for tur. Her damper man på samme måte som pinnekjøtt. Her brukte jeg bjørkepinner i en stor kjele. Jeg bruker alltid øl istedenfor vann, både til pinnekjøtt og smalahove. Det gir bedre smak til kjøtt og kraft, men det er selvfølgelig smak og behag. Her ble det brukt Ringnes Lite Fatøl, da en av gjestene har cøliaki.



Etter dampingen er ferdig (ca. 3 timer) er hodene klare for å serveres!

Huden i ansiktet kan være litt skjørt etter dampingen, så vær forsiktig når du legger hodene på tallerken.

Jeg pleier å fjerne huden fra hodet. Øret inneholder mye fett og brusk og kan spises hvis man liker det. På innsiden av kinnet, ved munnviken finnes et taggete område som heller ikke er noe særlig å spise.

Øyet er det litt delte meninger om. Jeg syns det er det beste på hele skallen, mens andre står over. Samboeren min pleier alltid å  gi meg øyet sitt. Da blir vi begge fornøyde. Hvis du skal spise øyet lønner det seg å ikke vente for lenge med det da det er aller best rykende varmt.


Når du er ferdig med å spise kan det ut som dette


Server smalahove med vossakorv (legg dem i kjelen og damp dem sammen med hodene når det er ca. 20-30 min igjen av dampetiden), kålrabistappe, poteter og eventuelt saus tillaget med kraften. Øl og akevitt er også et fortreffelig følge!

Hvis man har strikket sin egen smalahovegenser er dette også fint å bruke.

Bare legg igjen en kommentar hvis du lurer på noe!

Kommentarer

  1. Hei!
    Jeg bruker å bestille fra Voss. Se www.smalahovetunet.no
    Det fungerer helt utmerket

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal jeg teste! Er de frosne de du får derfra?

      Slett

Legg inn en kommentar